تعویض لنت ترمز دیسکی

طریقه گام به گام نصب صحیح واصولی انواع لنت ترمزهای دیسکی 

هر زمان لنت ترمز خودرو شما تمام شد، با دنبال کردن این آموزش، به راحتی میتوانید آن را با لنت ترمز دیسکی نو تعویض نمایید.

تشخیص زمان تعویض لنت ترمز

“از قدیم گفته اند سری که درد نمیکند دستمال نمیبندند”، چرا این مثل را زدیم چون قائدتا شما هنگامی به فکر تعویض لنت ترمز خود می افتید که مشکلی در عملکرد نرمال و طبیعی آن به وجود آمده باشد .

از مهم ترین علل و مشکلات لنت ترمزهای دیسکی موارد زیر است:

1- لنت ترمز صدا و صوت میکشد.

2- لنت ترمز گیرایی مناسب را ندارد.

3- لنت ترمز دارای بوی نامطبوع میباشد.

تمام شدن لنت ترمز4- لنت ترمز تمام شده است (مواد متراکم چسبیده شده به آهن لنت تمام شده).

5- روشن شدن چراغ زرد آلارم اتمام لنت  (در خودروهای مجهز به این تکنولوژی)

6- مخزن روغن ترمز بسیار پایین تر از حد نرمال باشد.

7- ترمز دستی بسیار بالاتر از خط نرمال بالا می آید.(عموما برای ترمزدیسکی عقب)

8- ساییده شدن لقمه لنت و اتصال خار سنسور نصب شده بروی آهن بکپلیت بر روی دیسک ترمز

9- نیاز به فشار بیشتر پدال نسبت به قبل و افزایش مسافت و زمان ایست کامل

10-لرزش محسوس و صدای خرخر به هنگام ترمز گیری

دلایل اهمیت بسیار بالای لنت ترمز خودرو 

اهمیت داشتن لنت ترمز با کیفیت در هر خودرویی بر کسی پوشیده نیست، لذا برای افزایش ایمنی خود و خانواده مان باید مرتباً موارد ذکر شده در بالا را چک نموده و در صورت لزوم نسبت به خرید و تعویض لنت ترمز اقدام نماییم، که با دنبال کردن این مقاله شما به راحتی میتوانید لنت ترمز را خودتان در منزل در کمتر از 15 دقیقه تعویض نمایید.

لازم بذکر است که بعضی از علل قید شده اگر به عملکرد سیستم ترمز خللی وارد نکند نیاز به اقدام فوری برای تعویض لنت نیست، از جمله صدا،سوت، دوده و یا بوی نامطبوع، گرچه بسیار آزار دهنده می باشد ولیکن می توان تا اتمام کامل لنت ترمز با آن رانندگی نمود. از موارد بسیار مهمی که در انتخاب لنت ترمز باید بدان توجه نمایید استفاده از لنت ترمز معتبر و با کیفیت میباشد ، که گیرایی و سطح اصطحکاک بالایی داشته باشد و همزمان فاقد نویز و صدا و بوی نا مطبوع باشد و طول عمر بالایی هم داشته باشد . پیشنهاد ما به شما عزیزان استفاده از لنت ترمز های برند وارن WAREEN  میباشد .

برند وارن wareen تولید کننده لنت ترمز های دیسکی و کفشکی

لنت ترمز های وارن WAREEN  با فرمول خاص کانادایی تولید می شود، که کیفیت و گیرائی آن توسط آزمایشگاه معتبر وارن و با وجود واحد D & R پویا به صورت مستمر پایش میشود. گواه این ادعا رضایت مندی بالای 97 درصدی مصرف کنندگان نهایی برند وارن در سراسر کشور است. شما نیز کافیست یکبار به وارن اعتماد کنید تا برای همیشه از دست برندهای متفرقه بی کیفیت راحت شوید.

تعویض گام به گام و تصویری لنت ترمز دیسکی

گام اول

اگر یکی یا چند مورد از 10 ایراد بالا رو مشاهده کردید باید بلافاصله نسبت به بازدید لنت ها اقدام نمائید و در صورتی که لنت ترمز شما تمام شده است طبق دستورالعمل ذیل لنت ترمز رو تعویض نمائید. نکته مهم آن است که هر لنت ترمزی بسته به متریال و مواد آن و نحوه رانندگی شما و عوامل دیگر از قبیل نوع و جنس دیسک ترمز، شرایط آب و هوایی منطقه شما دارای طول عمر مشخصی میباشد، که با کمی تجربه میتوانید زمان تقریبی اتمام آن را پیشبینی کنید.

باز کردن چرخ جلوی خودرو

برای بازدید ابتدا باید یکی از چرخ های جلو را باز کنید و درست روی دیسک چرخ ها یک محفظه ای وجود دارد بنام کالیپر لنت ها درون آن قرار میگیرد، به راحتی و بدون نیاز به باز کردن کایپر ضخامت لنت ها قابل مشاهده میباشد.

محفظه لنت ترمز خودرو

اگر لقمه لنت تمام شده بود یا مقدار باقی مانده از لقمه لنت، کمتر از 3 میلیمتر بود (25 درصد حد استاندارد لنت نو) باید اقدام به تعویض نماییم. در بعضی مواقع با وجود اینکه لقمه لنت ترمز ضخامت مناسبی دارد ولی اصطلاحا به علت شیشه و صابونی شدن لنت ترمز مجبوریم آن را تعوض کنیم.

نکاتی درباره شیشه و صابونی شدن لنت ترمز

 استاندارد بودن لنت ترمز

“برای اطلاع از میزان استاندارد ضخامت و ارتفاع لقمه لنت ترمزهای انواع خودروهای ایرانی و خارجی، بزودی دراین سایت جدولی تهیه و انتشار داده خواهد شد. به راحتی بتوانید از روی آن میزان ضخامت استاندارد لنت ترمز خودرو خود را بدانید، و هنگام تهیه لنت ترمز از خرید لنت ترمزهای متفرقه ای که برای منفعت بیشتر لقمه آنها کمتر از میزان استاندارد و توصیه شده سازنده خودرو میباشد خودداری نمائید.”

مطلب بعدی که در اینجا ممکن است پیش بیاید این است که غالبا زمانی که یک چرخ را باز میکنید و مشاهده میکنید که لنت ها کاملا نو یا بالای 70 درصد لقمه دارند، ولی خودرو شما علائم اتمام لنت ترمز را داشته است. در اینجا شما باید چرخ سمت دیگر را هم باز کنید چون غالبا اتفاق میفتد که لنت ترمز یک چرخ کاملا خورده شده و به آهن(به آهن لنت که لقمه و مواد رو بهش میچسبانند بک پلیت میگویند) رسیده ولی طرف دیگر کاملا نو میباشد، گرچه این اتفاق نسبتا نادر میباشد ولی بهرحال یکی از شایع ترین ایرادات سیستم ترمز بشمار میآید ( در عکس زیر خوردگی یک طرفه لنت ترمز را مشاهده میکنیم).

خوردگی یک طرفه لنت ترمز

این امربه دلایلی که بعدها در مقاله ای جداگانه به آن اشاره خواهم کرد اتفاق میافتد، که رایج ترین آن خرابی پستون و قفل شدن یا عدم برگشت به موقع پستون در یک سمت چرخ میباشد.

گام دوم

بعد از اطمینان ازاینکه لنت ها تمام شده اند یا شیشه بودند، باید با یک لنت ترمز نو تعویض گردد اقدامات ذیل را انجام میدهیم. ابتدا حدالامکان خودرو را در سطحی صاف و بدون شیب قرار دهید، ترمز دستی را بکشید، بعد از شل کردن چرخ ها جک بزنید تا بتوانید چرخ را دربیاورید.

جک زدن خودرو برای تعویض لنت ترمز

حتما برای احتیاط بیشتر جلو و عقب لاستیک های خودور را با مانعی ببندید تا خودرو بعد از جک زدن حرکت نکند.

نگهدارنده پلاستیکی یا چوبی لاستیک خودرو

بعد از جک زدن بهتر آن است که با خرک مناسب از پائین آمدن خودور بصورت ناخواسته جلوگیری کنید. بصورت یک اصل کلی هیچ گاه خودرو را تنها با جک به مدت طولانی نباید معلق نگه دارید. چه بسیار اتفاقات ناگواری که بخاطر سهل انگاری در همین زمینه رخ داده، پس هیچ گاه بر زیر خودروئی که تنها با یک جک استوار شده هیچ گونه فعالیتی نکنید.

رفتن زیر خودرو بدون

کاپوت را بالا بزنید،درب مخزن روغن ترمز را باز کنید،اگر روغن داخل مخزن پر است با یک سرنگ مقداری از آن را تخلیه کنید. چون هنگام تعویض لنت ها با عقب دادن پستون ها روغن ترمز به داخل مخزن برگشت میشه که ممکنه سرریز بشود. (با توجه به خورندگی بالایی که روغن ترمز دارد، چنانچه ناخواسته روغن ترمز روی رنگ بدنه خودرو یا دست و صورت شما ریخت فوراَ آن را با آب بشوئید).

فرمان را سمتی بچرخانید که قصد دارید لنت آن قسمت را ابتدا تعویض کنید. بعد از جک زدن و بالابردن خودرو چرخ را دربیاورید، اکنون دیسک ترمز و کالیپرمشاهده میشود. پیشنهاد می گردد قبل از باز کردن کالیپر از محل قرارگیری جهت لنت و خارها حتما عکس گرفته شود.

کالیپر و محل خارها

کالیپر معمولا از دو قسمت تشکیل شده است:

قسمت ثابت و قسمت متحرک، قسمت متحرک معمولا توسط چند عدد پیچ به قسمت ثابت متصل میشود، که باید آن ها را باز کنید.

باز کردن فنر و خارها

در این جا لنت ها رو مشاهده میکنید ،فنرها و خارهای نگهدارنده لنت ترمز را توسط انبردست آزاد کنید. لنت های کهنه را خارج کنید، سطح دیسک ترمز باید بدون هیچ گونه خط و خش باشد، چنانچه دیسک ترمز خیلی نازک شده یا لبه دار شدن باید دیسک ترمز را نیز تعویض کنید، یا میتوانید با مراجعه به تراشکاری نسبت به ترمیم آن اقدام نمائید. هرگونه زنگ زدگی و چربی را از سطح دیسک و کالیپر تمیز نمائید. با پیچ گوشتی به آرامی پستون ها را به عقب بدهید.

با روغن کاری پستون ها، حرکت رفت و برگشتی آن ها را روان کنید. گردگیر پستون ها را بازدید کنید،اگر پاره شده بودند آن ها را نیز تعویض نمایئد. اکنون لنت ها را با توجه به جهت مناسب ان داخل کالیپر جاگذاری کنید. فنر و خار نگهدارنده را مجددا در محل خود جا بزنید تا لنت ها در جایشان ثابت شوند. کلیه این مراحل را دقیقا باید برای چرخ دیگر نیز انجام دهید.

در انتها باید مخزن روغن تمیز چک شود و چنانچه نیاز به روغن داشت اضافه شود. نکته مهم اینکه حتما قبل از حرکت چندین بار پدال ترمز را فشار دهید و از عملکرد صحیح آن مطمئن شوید. این دستورالعمل برای تعویض کلیه لنت های دیسکی جلو وعقب، انواع خودرو های ایرانی و خارجی بکار میرود، البته مختصر تفاوت هایی در خودرو های مختلف هست ولی ماهیت همه همین چیزی بود که در این مقاله بدان اشاره شد.

در آینده روش و طریقه تعوض لنت ترمزهای کفشکی را هم در مقاله ای برای شما عزیزان شرح خواهیم داد.که میتوانید در اینجا ببینید. بزودی فیلم و راهنمای گام به گام و قدم به قدم تعویض لنت ترمز های دیسکی را در سایت وارن قرار خواهیم داد تا مکملی باشد بر این مقاله.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید واقع شده باشد. پیشنهاد مطالعه مقاله نوشته شده درباره معرفی لنت ترمز و روش های تولید آن را به شما عزیزان داریم. تمام سعی ما برآن بوده تا این راهنما و آموزش با زبانی روان و بدور از اطلاعات فنی پیچیده باشد.که برای شما عزیزان به رشته تحریر درآید. منتظر مقالات بعدی ما باشید.

یک نظر در “راهنمای تعویض لنت ترمز دیسکی

دیدگاهتان را بنویسید