ضربه به موتور

ناک زدن و نابود شدن موتور ؟

(Knock) ناک زدن وقتی رخ میدهد که در آن مخلوط سوخت و هوایی که در سیلندر وجود دارد زودتر از زمان جرقه زدن شمع اتفاق می افتد . صدای موتور هنگام ناک زدن با صدای معمولی کارکردن موتور متفاوت است . این اتفاق ایرادی است که از لحاظ فنی به آن ناک یا ضربه می گویند . ناک زدن (Knock) یا ضربه موتور خودرو یکی از بیشترین اتفاق ها و ایراد برای مالکان خودرو به ویژه در کشورمان ایران میباشد که به علل معلومی اتفاق می افتد.

مشکلات ایجاد شده بر اثر ناک زدن موتور

  •  پدیدآمدن خوردگی داخل بدنه سیلندر
  •  خرابی و فرسودگی پیستون ها و در برخی موارد سوراخ شدن آن
  •  فشار زیاد به میل لنگ و دستگاه یاتاقان
  •  عوض شدن شکل شاتون ها
  •  خرابی شمعها
  •  خرابی سرسیلندر
  •  ذوب شدن سوپاپ و پیستون
  •  نامیزان بودن تایم دلکو در ماشین های کاربراتوری و برخی از نمونه های قدیمی

با سوخت رسانی به انژکتور ، جهت تقسیم برق از دلکو استفاده می‌شود . نامنظم بودن تایم دلکو مضاف بر عملکرد بد پیشرانه ، ناک زدن را به وجود می آورد.

 

  • بلبرینگ فرسودهبلبرینگ های فرسوده

گونه دیگر ناک موتور ، ناک میله ای می باشد و وقتی رخ می دهد که پیستون ها در موتور پایین و بالا می شوند ، میل لنگ را به چرخش در می آورند و در نتیجه نیرو را به چرخ ها می‌فرستد . بلبر‌ینگ های میله شکل حرکت روان پیستون را آسان تر می کند ، اما با گذر زمان می توانند فرسوده شوند و یا گاهی به کل خراب بشوند.

  • رسوبات کربن

سوختی که استفاده می شود باید شامل مواد افزودنی با‌شد تا از رسوب کربن بر روی بخشهای مختلف مانند شمعها ، سیلندرها و باقی قطعات جلوگیری کند . اما در صورت نبود این افزودنی ها در سوخت استفاده شده ، مولکولهای کربن به آسانی روی قطعات نشسته و همین پدیده می تواند سبب به وجود آمدن ناک در موتور بشود .

  • وضعیت نامناسب روغن موتور

قسمت سرسیلندر موتور بایستی به خوبی روغن کاری بشود و اگر به هر علت این کار را نکنید ، صدای ناک زدن از موتور به گوش خواهد رسید . پس همیشه بایستی سطح روغن و کارکرد متناسب آن را بررسی کنید و به موقع ، روغن موتور را عوض کنید .

  • مخلوط غلط هوا و سوخت

نبود توازن نسبت هوا و سوخت در محفظه احتراق ، باعث احتراق ناقص و یا قبل از جرقه زنی می شود و  سبب ناک زدن می شود . در صورت ادامه یافتن این چرخه ، دیواره های سیلندر و پیستون آسیب شدیدی خواهند د‌‌‌ید.

  • عدد اکتان پایین سوخت

اگر سوختی که مورد مصرف شما است عدد اکتان توصیه شده کارخانه را شامل نباشد ، به وجود آمدن ناک در موتور اتفاقی نرمال است . لازم است که ذکر شود مصرف بنزین با کیفیت کم و پایین و عدد اکتان پایین و کم ، باعث وجود آمدن این پدیده در اکثر خودرو ها خواهد شد.

چگونه مشکل ضربه موتور را تشخیص بدهیم

این وضعیت عموما هنگام حرکت در دنده مرده ایجاد می شود . وضعیت دنده مرده مرتبط به وضعیتی است که راننده برای افزایش شتاب خودرو ، به اشتباه دنده ( بیش از حد سبک ) را جا می‌ زند و اشتباه بودن دنده ، سبب به تعلل در دورگیری پیشرانه و زمان‌ بر شدن پروسه احتراق می‌شود . فهمیدن آن زیاد سخت نیست ، وقتی که راننده پای خود را روی پدال گاز فشار می دهد و خودرو در حال حرکت است ، صدایی مثل رستوران ( مانند صدای برخورد چنگال با قاشق یا چند قطعه فلزی با یکدیگر ) از پیشرانه به گوش  می رسد که معمولا در دورهای پایین تر شنیده می شود . بعضی وقت ها علت این صدا را به غلط برخورد سوپاپ ها با یکدیگر می گویند.

راه های سازندگان خودرو برای جلوگیری از ایجاد این مشکل

سنسور جلوگیری از ضربه به موتور یا ناک زدن

 

۱- سنسور ناک Knock : این سنسور روی پیشرانه ی خودروها قرار دارد و ضرباتی که از خودسوزی ( احتراق زودرس ) نشئت می‌گیردکه کوبش به وجود آورده را به ECU اطلاع میدهد و هم با توجه به شدت آن ، جرقه زدن شمعها را عقب می‌اندازد و تا حدی سبب کم شدن این اتفاق خواهد شد ، توجه کنید که ریتارد کردن جرقه سبب کم شدن قدرت موتور می شود .

۲- سیستم APC : سیستم Automatic Performance Control مختص خودروهای توربوشارژ شده است و نخستین بار توسط ساب معرفی و به کار گرفته شد . این مکانیزم به اختصار ، سبب کم شدن فشار به وجود آمده توسط توربو در زمان ضربه زدن می شود.

چگونه مشکل ضربه زدن موتور را برطرف کنیم

  • بنزین با درجه اکتان که کارخانه معرفی کرده است را استفاده کنید.
  • برای برخی از خودروها ، علاوه بر استفاده از بنزین سوپر ، از مکمل های مورد قبول برای بالا بردن اکتان استفاده کنید .
  • وایر و شمعها را با نسخه شرکتی چک نمایید و سر وقت عوض کنید .
  • هر ۲ الی ۳ ماه ولتاژ باتری ماشین را امتحان و از عملکرد درست آن اطمینان حاصل کنید .
  • زمان بندی دلکو را با وسایل مرتبط بررسی کنید.
  • اگر خودرو شما با دمای متوسط کار نکرد ، سریع میزان مایع خنک کننده و عملکرد صحیح فن ها و سنسور دما آب و باقی اجزای مکانیزم خنک کننده را حتما مورد بررسی قرار دهید.

در مجموع میتوان برای جلوگیری از ناک زدن موتور خودرو ها از سوخت مناسب استفاده کنید و به طور دائم بلبرینگ رو چک کنید. مسیر سوخت رسانی رو بررسی کنید و روغن موتور را به موقع عوض کنید و از مواد افزودنی و مکمل سوخت برای جلوگیری از ناک زدن استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید