دلایل سوت کشیدن لنت ترمز

بررسی عمده ترین دلایل مرتبط با سوت کشیدن لنت ترمز و رفع آنها

دراین مقاله سعی خواهیم کرد که تمامی عوامل درگیر با صدا دادن و سوت کشیدن لنت ترمز را با هم بررسی و روش های کم هزینه تعمیر را توضیح دهیم.

همانطور که میدانید لنت ترمز دارای درجه ایمنی A میباشد، که این رتبه بندی میزان اهمیت عملکرد صحیح آن را میرساند. برای همین در ایران اداره استاندارد تمامی تولید کنندگان لنت ترمز دیسکی و کفشکی را موظف به دریافت استاندارد اجباری به شماره 2798 و586 کرده است. این دو آزمون به ترتیب میزان چسبندگی مواد لنت ترمز به آهن لنت و دیگری ضریب اصطحکاک و سایش لنت ترمز را در دماهای مختلف بررسی مینماید. در شکل ذیل نتیجه قبولی هر دو آزمون فوق را بر روی لنت ترمز برند وارن WAREEN مشاهده مینمائید.

*********************************************

همانطور که در مقالات پیشین ما مشاهده نمودید، سعی ما بر این است که همه عوامل درگیر با مشکلات سیستم لنت ترمز را با جزئیات مربوط به آن بررسی نمایئم. از این رو ممکن است که مجبور باشیم برای عیب یابی دقیق و حرفه ای تر وارد سایر قطعات خودرو نیز بشویم. به جرات میتوان گفت که شایع ترین و متداول ترین ایراد های لنت ترمز ایجاد صدا و سوت کشیدن آن میباشد، و  بعد از آن مشکلاتی همچون زود تمام شدن لنت ترمز، گیرائی پائین و تولید دوده های ناشی از متریال لنت بیشترین میزان گله مندی را به خود اختصاص داده است.

قطعاتی همچون کالیپر، دیسک ترمز، پستون ترمز و بلبرینگ ها هم باید برای رسیدن به مشکل واقعی مورد بررسی کامل قرا گرفته شود .پس تا پایان این مقاله همراه ما باشید. اطمینان میدهیم که با مطالعه با دقت این مطالبی که ذکر خواهد شد به راحتی میتوانید مشکل سوت کشیدن و صدا دادن لنت ترمز ها را در هنگام ترمزگیری تشخیص داده و خودتان نسبت به رفع مشکل آن اقدام نمائید.

خرابی بلیرینگ چرخ

ذکر این نکته ضروری است که گاهی اوقات صدای هرهر یا خرخری  که به گوش میرسد از خرابی بلبرینگ چرخ میباشد. راه حل ساده تشخیص خرابی بلیرینگ این است که حتی بدون فشردن پدال ترمز صدا ادامه دارد و معمولا با افزایش سرعت صدای آن بیشتر میشود. برای این منظور چرخ را جک زده و لاستیک را با دست برچرخانید اگر بلبرینگ خراب باشد با گذاشتن دست بر روی اتصالات چرخ، لرزش و صدای آن کاملا مشهود است. پس از تعویض بلبرینگ چرخ، اگر صدا از خرابی بلبرینگ بوده باشد صدائی که میشنیدید نیزقطع خواهد شد. حال بعد از بررسی و اطمینان از سالم بودن بلبرینگ به لنت ترمز میرسیم.

********************************************************

اتمام لنت ترمز

 ابتدا باید با دقت نوع صدا را تشخیص بدهید. صدای کشیده شدن آهن روی آهن (خرخر) نشانه اتمام لنت ترمز میباشد. این صدای سنسورهای فلزی پرچ شده به آهن لنت (بکپلیت) است که به دیسک ترمز چرخ سائیده میشود. این سنسورها توسط کارخانه برای هشدار اتمام مواد لنت مونتاژ میشود. در این حالت لنت ترمز شما حدود 10 درصد از ضخامت اولیه خود را خواهد داشت که باید در اولین فرصت ممکن تعویض گردد. در عکس ذیل محل مونتاژ سنسور بروی بکپلیت پراید میبینید.

******************************************************

و یا صدای خود آهن لنت ترمز است که بعد از اتمام مواد آن مستقیما بر روی دیسک کشیده میشود، این خطرناک ترین صدائی است که ممکن است از خودرو شما شنیده شود. در چنین مواقعی خود را به اولین تعمیرگاه رسانده و لنت ترمز ها را تعویض نمائید. رانندگی در این شرایط به علت نداشتن لنت ترمز بشدت حادثه آفرین خواهد بود و به سرعت این خورندگی باعث خرابی دیسک ترمز میشود. خب این دو صدا بسیار شایع و تشخیص آن با داشتن تجربه کم و بازدید از لنت ها بسرعت انجام میپذیرد.

کیفیت پائین لنت ترمز

یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار در ایجاد صدا در لنت ترمز کیفیت ساخت پائین لنت ترمز توسط کارخانه سازنده آن میباشد. اینکه چرا کارخانه ای باید چنین لنت ترمزی را تولید و روانه باز کند خود به دلائل ذیل برمیگردد.

  • عدم دسترسی به فرمول پیشرفته و مدرن
  • مشکل در تامین مواد اولیه و متریال مرغوب و با کیفیت
  • نداشتن واحد R&D تحقیق و توسعه جهت برطرف کردن سریع مشکلات پیش آمده
  • نبود نیروی انسانی با تجربه مرتبط در آن مجموعه
  • استفاده از ماشین آلات فرسوده با راندمان بهره وری پائین
  • روش تولید سنتی و ناکارامد

ذکر این نکته خالی از لطف نیست، بعضی از برندهای فعال در بازار لنت ترمز کشور بصورت برندینگ فعالیت میکنند. به زبان ساده تر یعنی محصولی که میفروشند را تولید نمیکنند و از کارخانه های تولید لنت ترمز بنا به سیاست گذاری های خود خرید میکنند. در اینجا ممکن است دو سناریو اتفاق بیفتد :

  • یا صاحب برند برای منفعت بیشتر از کارخانه درخواست تولید لنت درجه دو با قیمت تمام شده پائین تر را میکند.
  • یا از آن بدتر اینکه تولید کننده با علم به عدم آگاهی صاحب برند از نحوه تولید و مواد مصرفی در لنت ترمز ،محصول بی کیفیت و متفاوت با آنچه که در برند خود میگذارد به مشتری تحویل میدهد.

برای روشن شده موضوع به مثال ذیل توجه کنید تا کاملا مطلب برای شما عزیزان ملموس شود.

یکی از اصلی ترین مواد مصرفی در لنت ترمز که اتفاقا سهم بسیار زیادی در همه فرمول های تولید کنندگان لنت ترمز دارد ماده ای است بنام گرافیت، گرافیت به انواع مختلفی تقسیم میشوند که قیمت های بسیار متفاوتی نسبت بهم دارند، مثلا قیمت گرافیت چرب درجه یک وارداتی الان هر کیلو 50 هزار تومان میباشد ولی قیمت گرافیت خشک ایرانی به کیلوئی 12 هزار تومان هم نمیرسد.

******************************************************************

تقریبا در تمامی مواد تشکیل دهنده لنت ترمز این موضوع و اختلاف قیمت ها صادق است. جالب آن است که بعد از اینکه لنت ترمز با هر کدام از این گرافیت ها تولید شده باشند بعلت فعل و انفعالات شیمیائی صورت گرفته در آن، تشخیص نوع گرافیت مصرفی در آن حتی توسط آزمایشگاه نیز عملا غیر ممکن است. کیفیت لنت ترمز تولید شده با هر نوع از این گرافیت ها بسیار نسبت به هم متفاوت خواهد بود. اولی در بالاترین کیفیت و دومی در پائین ترین کیفیت تولید و بدست مصرف کننده خواهد رسید. لذا مهم است که لنت ترمز خود را از چه برندی و با چه سابقه ای خرید نمائیم.

 خرابی دیسک ترمز و لبه دار شدن آن

یکی دیگر از عوامل درگیر در صدا دادن لنت ترمز،خرابی دیسک ترمز و کیفیت ساخت و آلیاژ نامرغوب آن میباشد. دیسک ترمزها قطعات مصرفی هستند که به مرور دچار خوردگی میشوند. لبه دار شدن دیسک ترمز و نازک شدن آن از علل بسیار معمول میباشد. نازک شدن دیسک باعث میشود در ترمز گیری پیاپی و سنگین که معمولا در سرازیری ها گرفته میشود و دمای لنت ترمز تا 400 درجه سلسیوس میرسد، به سرعت داغ شده و این داغی باعث سوختن و تبخیر رزین لنت میشود .

هر چه دمای لنت ترمز و دیسک بالاتر باشد عمر لنت ترمز هم بطبع آن کمتر خواهد شد. علت سوت کشیدن لنت ترمز در تابستان هم به این موضوع برمیگردد. این امر باعث ایجاد یک لایه شیشه ای بر روی سطح لنت ترمز میشود که اصطلاحا عبارت شیشه شدن یا آینه شدن لنت ترمز به آن میگویند. این لنت گیرائی خود را از دست داده و در هنگام ترمزگیری تولید صدا خواهد کرد. زنگ زدگی دیسک ترمز هم باعث عدم کارائی مناسب سیستم ترمز میشود.

***********************************************************

تاب داشتن و کجی آهن لنت (بکپلیت)

از دیگر عواملی که کمتر بدان اشاره شده آهن لنت ترمز میباشد. برای این اینکه بدانید در مورد چی داریم صحبت میکنیم اجازه بدید مختصر توضیحی برای روشن شدن موضوع ارائه کنیم. بک پلیت ها اکثرا با پرس ضربه ای و توسط سمبه و ماتریس زده میشود، و این موضوع باعث ایجاد تلورانس در آن و بطبع اون ناهموار بوده ابتدا و انتهای بکپلیت میشود، البته بعد از اتمام کار توسط پرس دیگری کوب زده میشود که این تاب داشتن اصلاح شود ولی معمولا راه حل 100 درصدی ندارد و باز هم در بعضی از آهن ها این تاب باقی میماند. که معمولا لنت های بزرگ تر مثل لنت ترمز جلوی تیگو 7 بیشتر و آهن لنت های کوچک تر مثل پژو 405 و پیکان کمتر این مشکل را دارند.

بعنوان یک تجربه کاربردی اگر علت سوت کشیدن لنت ترمز تاب داشتن بکپلیت باشند با جابجائی لنت های چرخ ها (لنت های چرخ سمت راننده با چرخ سمت شاگرد تعویض گردد) با هم آن مشکل مرتفع میشود. ولی با استفاده از پرسکاری نوین آهن لنت به روش فاین بلنک تولید میشوند که بکپلیت تولید شده با این روش هیچ کدام از مشکلات ذکر شده را نداشته و بسیار تمیزتر از روش سنبه ای میباشد.

****************************************************************

نو بودن لنت ترمز

وقتی لنت ترمز نو روی دیسک ترمز کارکرده بسته میشود، چون سطح مقطع لنت بطور کامل با سطح دیسک ترمز درگیر نمیشود و اصطلاحا آبندی نشده ممکن است تا چند روز در ترمز گیری ها لنت ترمز صدا تولید کند. توصیه اکید میشود تا آبندی کامل از ترمزگیری های سنگین و ناگهانی تا حد ممکن پرهیز شود چون اینکار باعث شیشه شدن لنت ترمز خواهد شد. بدیهی است که صدای لنت ترمز بعد از چند روز قطع خواهد شد.

خرابی پستون ترمز

گریپاژ و درگیر شدن پستون لنت ترمز باعث میشود که بعد از رها کردن پدال لنت ترمز، پستون ها به محل اولیه خود برنگردند و همچنان لنت ها با دیسک ترمز درگیر بماند که این موضوع باعث داغ شدن بیش از حد دیسک و لنت شده، و در نهایت همانطور که در خرابی دیسک ترمز بدان اشاره شد لنت ترمز شیشه شود.

*****************************************************************

وجود ناخالصی بین لنت ترمز و دیسک ترمز

گاهی اوقات وجود ناخاصی و یا کثیف و چرب بودن دیسک ترمز باعث ایجاد صدا میشود، توصیه میکنیم که با وسواس بیشتری نسبت به تمیز کردن قطعات فوق اقدام نمائید. شستن با آب وصابون برای از از بین رفتن چربی ها توصیه میشود.

خرابی کالیپر و اتصالات مربوطه

از سالم بودن کالیپر لنت ترمز و سفت بودن پیچ ها و فنر های نگهدارنده آن مطمئن شوید. سیم های صداگیر لنت ترمز را بررسی کنید. لنت ها باید در جای خود چالی و لقی نامعمول نداشته باشند.

****************************************************************

شکل هندسی لنت و طراحی غلط کالیپر

طراحی اصولی و علمی لنت ترمز و محل قرارگیری آن در کالیپر، نیز یکی دیگر علل سوت کشیدن لنت ترمز میباشد. نمونه بارز آن لنت ترمز جلو ریو میباشد، طراحی مشکل دار کالیپر وشکل هندسی لنت ریو باعث شده که اکثر لنت ترمز هایی که بر روی ریو گذاشته میشود سوت بکشند.

*****************************************************************

خب اینها از مهمترین دلایل سوت کشیدن لنت ترمز بود که به تفصیل خدمت شما دوستان وهمکارن عزیز عرض کردیم . نکته بسیار مهم که در اینجا به عنوان تولید کننده لنت ترمز وارن خدمت شما عرض میکنیم این است، که با توجه به توضیحات ذکر شده اگر صدای لنت ترمز خیلی آزار دهنده نیست و عملکرد سیستم ترمز خودرو شما بدون مشکل است، نیاز به تعویض لنت ترمز نیست و میتوانید با آن رانندگی کنید و معمولا به مرور زمان نیز گاها صدای لنت ترمز نیز قطع خواهد شد.

سعی بر آن بود که جامع ترین و کاملترین مقاله را درباره علل سوت کشیدن لنت ترمز برای شما به رشته تحریر درآوریم. بسیار خوشحال خواهیم شد اگر تجربه ای متفاوت و علت ذکر نشده ای در این مقاله دارید را با ما در میان بگذارید. تا در سایت وارن با نام خود شما منتشر شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید