لنت دیسکی و کفشکی

معرفی و عملکرد سیستم لنت ترمز و روش های تولید آن در سطح جهان

در این مقاله و مقالات آتی سعی خواهیم کرد به دور از اصطلاحات پیچیده فنی شما را با لنت ترمز و عوامل متعدد تأثیرگذار بر عملکرد آن آشنا نماییم.

همه میدانیم برای توقف وسیله نقلیه در حال حرکت باید نیروی زیادی برای ایجاد اصطحکاک بر روی دیسک ترمزها ایجاد نماییم تا بتوانیم به صورت ایمن خودرو را نگه داریم. لنت ترمز در دو نوع دیسکی و کفشکی تولید میشوند. امروزه لنت های کفشکی بیشتر در محور عقب و چرخ های عقب و لنت های دیسکی بیشتر در محور جلو و چرخ های جلو استفاده می شود، البته این موضوع استثناء نیز دارد.

به عنوان مثال لنت جلو وانت نیسان آبی در بعضی مدل ها به صورت کفشکی می باشد و بلعکس لنت ترمز عقب مگان به صورت دیسک طراحی و پیاده سازی شده است. با توجه به عملکرد ساده و بهتر لنت ترمزهای دیسکی، امروزه در اکثر خودروها از لنت ترمز دیسکی برای چرخ جلو و چرخ عقب استفاده می شود. با توجه به اینکه بیشترین فشار بر روی لنت ترمز های محور جلو وارد میشود لذا عمر مفید لنت های دیسکی جلو تقریبا نصف طول عمر لنت های عقب میباشد.

اگر مایلید که نحوه تعویض لنت ترمزهای دیسکی را بصورت ساده و کاربردی مشاهده کنید پیشنهاد میکنیم از این مقاله که بصورت تصویری نوشته شده بازدید کنید.

نحوه تولید لنت ترمز دیسکی و کفشکی

لنت ترمزهای دیسکی از دو قطعه بکپلیت (قطعه فلزی که ماده کامپکت شده لنت ترمز بر روی آن چسبانده میشود) و ترکیبی از حدوداَ 30نوع ماده معدنی و آلی و شیمیایی است. که با درصد خاص و فرمولی منحصر به فرد که غالباً به صورت محرمانه صرفاً در نزد تولیدکننده آن می باشد.

مواد تشکیل دهنده لنت ترمز

معمول ترین و رایج ترین موادی که در لنت ترمز استفاده میشود عبارتند از:

رزین – گرافیت چرب – الیاف سلولوزی – الیاف کربنی – فرکشن داست – پشم آهن – پودر مس – کربنات کلسیم – ام بی آر- ولاستونیک – ورموکولیت – آلومینا پولیش – مسکوییت – سیلیکات منیزیم – پودر آهن – ریکلام و پرکننده های دیگر…..

لازم به ذکر است که مواد ذکر شده در بالا با توجه به فرمول شرکت تولید کننده، لنت ترمز متغیر می باشد، یعنی ممکن است یک شرکت از تمام این مواد  در فرمول ساخت خودش استفاده کند و شرکت دیگری فقط از چند نوع از آن استفاده نماید. این بستگی به عوامل دیگری همچون فراوانی و قیمت آن ماده در منطقه و کشور تولیدکننده دارد.

که این مسأله اصلی ترین وجه تمایز برندهای مختلف لنت ترمز در سطح جهان می باشد.

یکی از گرانترین عناصر که از آن بعنوان دفع حرارت لنت ترمز استفاده میشود ،الیاف یا پودر مس میباشد.

از ارزانترین مواد هم میتوان به کربنات کلسیم نام برد که از آن بعنوان پرکننده استفاده میکنند.

روش های تولید لنت ترمز دیسکی در ایران و جهان

لنت ترمز های دیسکی به دو روش تولید می شوند، در اینجا توضیح مختصری در مورد هر کدام از روش ها خواهیم داد، همچنین مزایا و معایب هر کدام را برمیشماریم، تا علت اینکه چرا هر کارخانه ای از یک روش برای تولید لنت ترمز استفاده میکند را بدانیم.

1.تولید به روش پوزیتیو  Production of brake pads by positive method

این روش تولید که از متداول ترین و معمول ترین روش های تولید لنت ترمز در دنیا میباشد، تمامی مراحل پخت دفعتا و در یک مرحله صورت میپذیرد. بدین صورت که مواد لنت ترمز میکس شده ازقبل را در قالب های مخصوص پخت لنت ترمز میریزند، بسته به طراحی و نوع قالب ها،بک پلیت ها در پائین یا بالا قرار میگیرند. سپس توسط فشار معین و حرارت تعریف شده برای هر لنت،در مدت زمان معین عملیات پخت ادامه خواهد داشت. از معایب این روش تولید نسبت به روش فلش میتوان به تولید در تیراژ کمتر و قیمت بالای قالب های آن نام برد. تولید اصولی و تمیزتر نسبت به فلش از مزایای ویژه تولید لنت ترمز به روش پوزیتیو میتوان نام برد.

 

روش فلش تولید لنت ترمز

2.تولید به روش فلش Production of brake pads by flash method

در این روش تولید ابتدا مواد تشکیل دهنده لنت ترمز با درصدی که در فرمول ساخت ذکر شده با هم ترکیب و کاملا میکس میشوند. سپس توسط پرس های مخصوص پریفرم و قالب های ویژه ای ،مواد میکس شده به صورت فرم شده درمیآیند. این فرم ها را در قالب های پخت ویژه هر مدل قرار میدهند (شکل ذیل)

قالب پخت لنت های دیسکی

قالب پخت درون پرس های مخصوص قرار داده شده تا به مدت زمان معین و در فشار و دمای ویژه خود فرم به بک پلیت چسبیده و کاملا پخته شود. در ایران این روش در بین تولید کنندگان لنت ترمز از محبوبیت خاصی برخوردار است که مهمترین علت ارزان بودن تجهیز و راه اندازی کارخانه با این روش میباشد.

گروه تولیدی وارن WAREEN با افتخار آماده راه اندازی صفر تا صد کارخانه تولید لنت ترمز ، با رعایت اصول حرفه ای و ملزومات مربوط به آن میباشد. همچنین مشاورین تولید و فروش ما در راستای ارتقای سطح کیفی و کمی محصولات لنتی و پلن های بازاریابی مدرن و پیشرفته در کنار شما عزیزان خواهند بود و تا رسیدن مجموعه شما به سوددهی از هیچ کمکی دریغ نخواهند کرد. از مهمترین مزیت تولید لنت ترمز به روش فلش ، تولید در تیراژ بالا و مقرون بصرفه آن نسبت به روش پوزیتیو میباشد. از معایب آن ساخت دو دست قالب فرم و پخت برای هر مدل از لنت ترمز میباشد.

بازار هدف تولید کننده لنت ترمز

بازار هدف تولیدکننده

یکی دیگر از عواملی که در استفاده از این مواد تأثیرگذار می باشد، بازار هدف تولیدکننده آن شرکت است. به عنوان مثال شرکتی که عمده محصولات خود را به کشورهای پیشرفته و صنعتی صادر می کند باید از مواد مرغوب و با کیفیت در فرمول ساخت خود استفاده نمایدکه این امر موجب افزایش بهای تمام شده محصول نهایی می گردد. همین شرکت در صورت دریافت سفارش از بازار هدف ضعیف تر(از نظر مالی) با تغییر فرمولاسیون ، تغییر درصدها و نوع مواد لنت ترمزی را تولید خواهد کرد که بهای آن متناسب با آن بازار باشد.

سان شین شرکت تولید کننده لنت ترمز

به عنوان مثال شرکت سان شین sangsin brake در کره جنوبی، هم برای پورشه و هم برای پراید ایران،(با توجه به سفارش گذاری مشتریان) لنت تولید می کند، تفاوت قیمت این دو گاهی تا ده ها برابر می رسد.

جهت جلوگیری از طولانی تر شدن این مقاله، در مقالات بعدی نکات راجع به سرویس و نگهداری و استفاده صحیح از لنت ترمز را به زبان ساده خواهیم نوشت.

2 نظر در “معرفی لنت ترمز به زبان ساده

  1. جناب اسحاق طوسی گفت:

    بسیار مقاله جامع و کاملی بود ممنون

دیدگاهتان را بنویسید