گیرائی لنت ترمز
آیا هر چقدر ضریب اصطحکاک لنت ترمز بیشتر باشد، بهتر است؟
ضریب اصطحکاک که در بین مردم به گیرائی و ترمزگیری عالی یه لنت ترمز برمیگردد مطلبی است که در این مقاله بنا داریم به صورت خیلی کوتاه آن را برای شما عزیزان توضیح دهیم. همانطور که همه ما میدانیم، لنت ترمز انرژی جنبشی وسیله نقلیه را از طریق اصطحکاک به انرژی گرمایی تبدیل میکند تا به هدف ترمز دست یابد.
ضریب اصطحکاک به عنوان عاملی مهم که مستقیماً بر نیروی اصطحکاک تأثیر میگذارد، طبیعی است که توجه همگان را به خود جلب میکند و به عنوان یک شاخص عملکرد مهم محسوب میشود.
به زبان ساده، ضریب اصطحکاک لنت ترمز یک عدد است که نشان دهنده بزرگی اصطحکاک در شرایط فشار یکسان است. هر چقدر ضریب اصطحکاک بزرگتر باشد، اصطحکاک تحت فشار یکسان بیشتر میشود و ترمز کردن خودرو آسانتر است. آیا درست است که هر چقدر ضریب اصطحکاک لنت ترمز ما بیشتر باشد، بهتر است؟
شاید از اینکه جواب این سوال منفی باشد متعجب خواهید شد ولی این یک حقیقتی است که کمتر کسی گمان آن را میکند. البته، ضریب اصطحکاک نمیتواند کمتر از یک استاندارد مشخص شده ای باشد. در مورد این عدد و استاندارد تعیین شده برای لنت ترمز دیسکی در مقاله ای دیگر خواهم نوشت .
اما نمیتوان فقط بر اساس ضریب اصطحکاک بیان کرد که هر چقدر این عدد بزرگتر باشد، پس گیرائی لنت ترمز ما بهتر است، بلکه باید با وضعیت واقعی خودرو و استاندارد ملی مطابقت داشته باشد. به طور کلی بسته به اینرسی خودرو، ضریب اصطحکاک نیز متفاوت است.
ضریب اصطحکاک بالای لنت ترمز به معنای عملکرد ایمن بالا نیست. اگرچه ضریب اصطحکاک بالاتر اغلب موجب ایجاد نیروی ترمز قویتر میشود، اما گاهی اوقات میتواند اثر معکوس داشته باشد، به خصوص زمانی که خودرو به طور ناگهانی در سرعتهای بالاتر ترمز میکند.
خطرات ضریب اصطحکاک غیر استاندارد
اگر ضریب اصطحکاک بیش از حد بالا باشد، ممکن است باعث قفل شدن چرخها شود و باعث چرخش خودرو، واژگونی، لغزش و ایجاد حوادث ناگوار و غیر قابل پیش بینی شود. ضریب اصطکاک بالای لنت ترمز به معنای عملکرد خوب سیستم ترمز نیست. مهمترین چیز در مورد عملکرد سیستم ترمز خودرو این نیست که ضریب اصطحکاک مشخص شده روی لنت ترمز چقدر است، بلکه این است که ضریب اصطحکاک آن در شرایط مختلف جاده مانند سرعت بالا، دمای بالا، آب، کوههای پرپیچ و خم چقدر میتواند بالا باشد.
جادهها و ترمز ناگهانی همیشه جزء لاینفک رانندگی همه ما میباشند. برخی از محصولات ضعیف میتوانند با افزودن مواد ساینده به ضریب اصطحکاک بالا دست یابند، اما نیروی ترمز در شرایط اضطراری به سرعت کاهش مییابد و حتی توانایی ترمز را از دست میدهد.
ضریب اصطحکاک بیش از حد بالا بر روی عملکرد دیگراجزاء تأثیر میگذارد. اصلیترین عملکرد لنت ترمز، ترمز کردن خودرو است، اما علاوه بر این، عملکرد مورد نیاز ما برای سر و صدا، گرد و غبار، سایش و سایر جنبهها در طول فرآیند ترمزگیری نیز به تدریج افزایش مییابد.
بالا بودن ضریب اصطحکاک چه مضراتی دارد
اصطحکاک لنت ترمز بیش از حد بالا باشد همانگونه که اشاره شد یعنی خارج از حد استاندارد باشد میتواند باعث سایش شدید دیسک ترمز شود که معمولا در این مدت سایش که گاه تا ماه ها طول میکشد ترمز گیری با صدای ناخوشایندی همراه خواهد بود.
در عین حال، احساس بیش از حد فشار پا بر پدال نیز میتواند باعث افزایش استرس در هنگام ترمزگیری شده و راننده را دچار خستگی سریع نماید. به طور خلاصه، ضریب اصطحکاک لنت ترمز بر اساس شرایط واقعی خودروهای مختلف، شاخصهای فنی جامع مانند سرعت رانندگی، گشتاور، اینرسی، فاصله ترمز و راحتی و نتایج بررسیهای متعدد مانند تئوری، آزمایشها و نوع خودرو متغیر است.
در پایان توصیه ما بعنوان تولید کننده لنت ترمز با نشان استاندارد رانندگی با سرعت مطمئنه و رعایت فاصله با خودرو جلوئی به میزان مشخص شده در جدول سرعت میباشد.شاد و سربلند باشید.